Nordens bästa fotbollspelare genom tiderna

Är en fråga som jag brottats med lite senaste tiden, eller i varje fall funderat över. Jag har kommit fram till att det egentligen är tre spelare som kan aspirera på titeln, Michael Laudrup, Gunnar Nordahl och Peter Schmeichel. Zlatan Ibrahimovic har potential att utmana om den titeln, men just nu är han ett hack bakom dessa tre.

Schmeichel, är åtminstonde topp fem gällande världens bästa målvakt genom tiderna, och kanske först, ingen annan nordisk spelare aspirerar på att vara bäst genom tiderna på sin position.

Gunnar Nordahl måste vara nordens bästa målskytt genom alla tider, otroligt målsnitt på honom.

Jag håller dock Michael Laudrup före dessa båda, en väldigt duktig mittfältare med imponerande meritlista, han har vunnit allt förutom VM. Han har spelat i lag som Lazio (bah), Juventus, Barcelona, Real Madrid och gjort bra ifrån sig i alla. Han har ett pris på sig som den bästa utländska spelaren i Spanien mellan åren 1974-1999. Trots att han är dansk så anser jag honom vara nordens bästa.

en drömelva på nordiska spelare
P. Schmeichel
R. Nilsson - G. Hysen - P. Andersson - J-A. Riise
M. Laudrup - B. Larsson - N. Liedholm
J. Litmanen
G. Nordahl - Z. Ibrahimovic

bänk: R. Hellström, T. Helveg, S. Hyypiä, R. Johnsen, S. Schwarz, K. Rekdal, G. Gren, T. Brolin, F. Ljungberg, P. Elkjaer, A. Simonsen

Ändring, fick ett påpekande om att Ljungberg inte var med i laget, och på bänken tycker jag han platsar, så jag petade B. Laudrup.

Kommentarer
Postat av: Dennis

Tycker nog ändå att Bajdoff saknas

2009-11-13 @ 16:31:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback