EM-kval

EM-kval spelades igår och det är fortfarande stenhårt om vilka som ska gå vidare.

Stora fotbollsnationer ligger pyrt till. Italien, England, Portugal och Spanien ligger bara trea i sina respektive grupper och det är bara två som går vidare. Alla dessa fyra har det dock i egna händer. Jag hoppas verkligen att alla dessa nationer går till EM, speciellt Italien och England. För i tiden så satt man och hoppades på att det skulle hända skrällar, det gör jag inte längre. Jag vill se  de bästa lagen och framförallt de bästa spelarna i en turnering som EM, en eller två semiskällar räcker gott och väl. Det är matcherna mellan stormantioner som Italien-Tyskland, Frankriek-England, Spanien-Holland som man vill se, Rumänien och Grekland i all ära, det är bar fotbollsnationer men jag vill helst se en storfinal mellan de stora nationerna. En utav Rumänien eller Grekland skulle dock kunna vara kul i en final 

Dessa fyra har det dock riktigt tufft. Jag tänkte skriva att jag tror att alla dom går vidare, men det kan jag faktiskt inte skriva för det kan mycket väl vara så att ett eller två av dessa lag ryker.

Spanien ska bara ta sig vidare, om de inte gör det så är det riktigt svagt. Fast de har presterat svagt genom hela kvalet och de måste skärpa sig.

Italien har det riktigt tufft, de har både Ukraina och Skottland borta, de har iofs lite lättare matcher hemma kvar, men de kommer få det svårt. Jag fattar inte riktigt hur två VM-finalister och ett lag i kvartfinal i samma turneringen kan hamna i samma kvalgrupp, något måste ha blivit fel där.

England har många hemmamatcher kvar vilket talar för dom. De måste dock tya sig om Kroatien och Ryssland vilket är en uppgift som kan få t.ex. Barry att bli lite skakis. Ett lag med Hiddink som tränare (Ryssland) kan vara hur tufft som helst att ta sig förbi. England och Ryssland har två möten kvar mot varandra,  det är stor chans att det kommer avgöras där vilka utav dessa två lag som tar sig till EM.

Portugal går ett fyrmannarace med Polen, Finland och Serbien. Portugal är en klass bättre än de andra lagen och de ska ta sig vidare trots att de hitills har underpresterat en del. Jag tycker Polen känns profillöst och det skulle vara kul om Finland skulle kvalificera sig till EM.

EM kommer bli spännande och Sverige kommer nog vara där.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback