Semester- Jobb?

Nu går många till semester, själv har jag ett långt sommarlov. En sak som jag faschineras av är att en del folk känner typ så här: nu har jag äntligen semester så nu kan jag jobba på huset. Personligen finner jag den attityden en smula jobbig. Jag som i och för sig är en ganska lat person känner att man på sin semester borde vilja vara ledig (inte som mitt långa sommarlov, en sådan lång ledighet är nog inte så nyttig). Ska man då leka amatörpsykolog och gissa vad detta beror på så är min kvalificerade gissning att det beror på tristess och att man vill aktivera sig med något, att man vill fixa på sitt hem är också en bidragande faktor men jag tror inte det är huvudfaktorn. För att det folket som jag pratar om ska få avkoppling så måste de konstigt nog resa bort och koppla av, hemma så måste det ständigt fixas något.

Personligen som det redan har antydigt så är jag inte en sådan människa som gillar sådana aktiviteter, i alla fall inte vad gäller att bygga på hus och likande. Det är klart jag kan få knäppar ibland som gör att jag börjar skriva saker eller animera eller nåt likande, men det är ju inte arbete ;). Jag skulle vilja utse mig själv som någonform av expert i att slappa. Jag kan klara av att i flera dagar inte göra någon som helst nytta eller någon anna vettig sysselsättning och bara sitta och stirra. Jag vill hävda att det är en form av talang, kanske inte en bra talang, men i alla fall en talang. Samvete gör dock att man känner att man måste hjälpa till en del hemma.

Min far har nu semester, det kommer betyda att jag kommer få göra en del arbete 4 veckor framöver. Min far är en rastlös arbetsnarkoman som inte klarar av eller förstår att andra vill ta det lugnt. Jag ska i alla falla inte gå upp tidigare än när jag vaknar, det kriget ska jag inte förlora!    

Kommentarer
Postat av: Adam

Grattis till ett indirekt sommarjobb=)
ad fick dig att skriva denna text som du skrivit?
ha en bra dag.

Postat av: Simon

Lite personliga funderingar som kan passa i en blogg tycker jag. Min far har dock nu pga en skada blivit förbjuden att anstränga sig vilket gör att jag får det lugnare.

2007-07-14 @ 23:01:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback