Landslagstrupper genom tiderna

Jag har här nedanför tagit ut landslagstrupper genom tiderna ifrån de som jag ser det 11 största fotbollsnationerna genom tiderna.

Man kan ju givetvis argumentera om andra nationer som ska vara med, men dessa är som jag ser på det som de 11 som har hållt högst standard under flera år de har mest profiler spelarmässigt och de har inte varit nationer som splittrats under åren (undantag Tyskland). (Ungern, Polen, Forna Jugoslavien, Sovjet, Tjeckoslovakien är de som är närmast bakom.)

Trupperna är ju givetvis med en personlig touch, vilket också innebär att jag gärna undviker spelare från framförallt innan andra världskriget, är bara Uruguay och Spanien som fått spelare från den tiden, Meazza petades från Italien av den anledningen.

Finns några spelare, däribland Di Stefano, Sivori, Santamaria som spelat för fler än ett landslag, i sådana lägen har jag valt att sätta spelaren i det landslag som han gjort mest landskamper för. Därför är Di Stefano med i Spanien, trots att han är född och har spelat landslagsfotbollen för Argentina.

Det finns också en tanke med trupperna kring att de ska ha så alla platser som kan tänkas finnas på en fotbollsplan är täckta inom laget. Alla ska ha minst en högerback, minst en defensiv mittfältare och ett par spelare som kan spela ytter osv. Det är helt enkelit tänkt att det ska vara den bästa 23-mannatruppen som den nationen överhuvudtaget kan ställa upp med

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback