Palsternacka

Jag tror man borde göra en film om palsternacka.

Varför inte en kärleksfulltragik i dokumentärform.

Palsternacka åts redan av Grekerna och Romarna, men inte bara nu utan även när dessa två riken var stormakter. Palsternackan är släkt med morot. De gamla romarna hade svårt att skilja de båda rotfrukterna åt. Paltsernackan hade sin storhetstid någon gång på 1500-1600-talet då var det stora basfödan bland rotfrukter. Sedan kom Jonas Alströmer och hans gelikar och införde den onda potatisen. Sedan dess har paltsernackan levt en undanskymd tillvaro bakom potaitsen. Paktsernackan upplevde svåra år under 1900-talet, ibland så användes den som ersättning för morötter till kaniner. Paltsernackans vänner kämpar hårt för att man ska komma bort från jämförelse med morot, och framförallt inte användas som kaninföda. Palsternacka kan vara farligt, det dödade filosofen Sokrates. det finns 25mg c-vitmain i 100gram palsternacka.

Det är nu dags för palsternacka att återigen inträda och bli ett stort och stolt kompliment i våra kök, 2000-talet kommer bli palsternackans århundrade! Jag uppmanar alla att äta en Palsternackagratäng, det smakar otroligt gott, tror jag, jag har nämligen aldrig förtärt det.

Kommentarer
Postat av: Adam K

Om du söker på ordet Folktomt på Google står dte förljande länkar.



1. Din blogg

2. Dackarna=), angående folktomt

2009-06-23 @ 21:37:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback