Sportmediabevakning i Sverige

Jag börjar bli trött på den. Förmodligen har de alltid gjort det men jag blir mer irriterad på det år för år. 

Jag tycker den blir extra påtaglig nu när man ser på Friidrotts-VM, helt utan svenskintresse så går två kanaler in väldigt seriöst och verkligen följer tävlingarna. Det är fint och trevligt, att mitt friidrottsintresse går ner mer och mer har inte riktigt med saken att göra. 

Det jag stör mig på är dock att många andra sporter misshandlas med ointresse och okunnighet. Jag vet inte varför det blir så i vissa fall, troligvis för att vissa som sitter och har hand om sportsändningarna tycker detta är roligt och detta bör visas. Sen kollar folk och tycker det är spännande många gånger. Tänk om man kunde gå in lika seriöst till andra sporter som är stora internationellt men som vi svenskar inte har något intresse av eller vad det nu är. 

Två sporter som jag kan ta som exempel på sporter som svensk media i princip är ointresserade av är cykling och rugby.
 
Cykel-VM som går i september iår har så vitt jag har sett aldrig visats på någon större svensk kanal. Tack vare Eurosport som är en kanal som jobbar seriöst och med intresse kring de idrotter jag har sett där så har jag fått upp intresset för denna underbara sport. Under OS blir man då besviken på okunnigheten och ointresset som rapporteringen kring de två medaljerna som cykelsporten tog. Under cykel-VM i september så lär ingen svensk media elelr väldigt lite vara nere på plats. Trots att det är större svensk medaljchans där än i friidrotts VM som går nu. Internationellt och publikmässigt är cykel inte än mindre sport än friidrott. Någon gång under varje tour de france är det någon sportpanel som sitter i tv och säger att det är så mycket doping i cykel och därför inte intressant att följa ofta är det någon friidrottsnisse i panelen som sitter med och ironiskt nog håller med, eller varför inte någon gammal längdåkare. Doping är givetvis ett problem i cykel, ett problem som de på många sätt jobbar väldigt hårt med och som verkar ge resultat. Dock är jag besviken på hur många lag agerar kring de som kommit tillbaka från avstängning, men det kan jag ta en annan gång.

Rugby är en sport som jag tycker verkar intressant. Som svensk är det näst intill omöjligt att ha lärt sig något alls om sporten, nu har man ju chansen via internet och sådana saker, så kunskapen blir ju lättare att ta till sig. Samma sak gällande amerikanska sporter som amerikansk fotboll och baseboll, som man som gemene svensk knappt har en aning om hur de fungerar. Jag såg på sporten för ett tag sedan, då sa de att golf och rugby antagits om OS. De sa något kort om att det var 7-manna rugby som blivit antagen, och eftersom man aldrig hört talas om begreppet innan, vilket i sig är okunnigt så undrade man ju vad det var och om det skiljer sig till hur det vanligtvis spelas. Någon förklaring kring begreppet kom dock inte, utan de gick in på golfen och tjatade om att svenskar spelar golf och massa trams. I typ rugby-VM är det iaf 15 utespelare i varje lag, de är också längre än 7-manna matcherna. Vi behöver nog dock inte oroa oss för att vi ska få se någon rugby på tv i OS 2016. 

Utvecklingen tycker jag också inte går åt rätt håll heller, det blir snarare mer och mer att bara titta kortsiktigt och vad som är hett just nu. Canal plus är ett lysande exempel på detta, de tappar rättigheter till både Serie A och NHL och tror att intresset ska för kanalen ska vidhålla. Jag tror de skjuter sig sjävla i foten och att de borde satsa mer på bredd, men jag kanske har fel.
 
Det här blev ett långt och ganska spretigt inlägg, men jag ville få ut mig det här 

Kommentarer
Postat av: Adam K

Jag kan väl säga av egen erfarenhet att de amerikanska sporterna inte är så populärt i denna jantelagsland.

För att de ens ska lyckas att förstå att sporten existerar så markandsför USA 100 gånger bättre än Sverige. I USA vågra man sticka ut med olika sporter. I sverige håller man det på jämn nivå. Inte ens hockeyn får marknadsföring?:



Det som är mest komiskt som du ens själv inte väljer som en sport som misshandlas av media i sverige så är det väl Speedway??



Menar, den dagen Andreas Jonsson vinner ett GP vilket han gjort 2 gånger så blir det en notis. Däremot om Zlatan blir fingerskadad eller att Jonsson kör i planket blir dte tre sidor där dtehanldar mest om skadan/olyckan än om matchen. Igår var det tex derby Dackarna- Vetlanda, blev det nån notis? Ja en liten, dock stod det inget om publiken. Då ska jag säga dig att Speedway är den 3:e publiksporten i detta land. Vissa speedwaymatcher så är dte fler i publiken än mellan KFF-IFK Göteborg i Kalmar!.

Så media är usel i sverige. Det som jag mest är sur över är att det mesta är stockholmsfördelar.

Då DIF värvade en stod det NHL-stjärna, han hade spelat i NHL i ca 10 matcher, resten i dåvarande WHL och AHL, medan resten uppe från Brynäs och uppåt får nöja sig med en "en forward till X norrlandslag".

Att du ens tar Rugby före speedway i sverige var konstigt, vill du inte erkänna att speedwayen i snitt har större publik än KFF, eller?

2009-08-19 @ 11:03:35
Postat av: Adam K

Serie A bryr ja mig inte ens om, där kna de ha det, men att Calle och Niklas försvann ur hockeyn i Canal plus var surt.

Men vad gördet då vi har kvar arne ohch ankan=), arto blomsten?

Kan vart så att canal + är som andra företag på sparsidan medan viasat satsar sig ur krisen. Vi får se vilket företag som tänkt mest långsiktigast i ekonomin. Egentligen är elitserien mer intressanatare än NHL, där NHL går tidigast om dte är newyorklag som spelar ca 01.00. Hur många av 12-15 får vara uppe så länge för sina föräldrar? Tänkte väl det. Allvsnekan är bara intressant under kvalspelet och KHL ? det räcker. Du vet svenskar gllar inte nya saker därav tror jag många avspisat KHL. Och jag. Dock gillar jag nya saker, men känns mer och mer att KHL lever ca 5 år till.

2009-08-19 @ 11:17:12
Postat av: Simon

Att jag tog rugby handlar om att dels att det känns som en ganska stor sport internationellt, men att intresset för Sverige är noll. Jag som är ganska sportintresserad känner inte till en enda spelare,eller jag tror jag hört talas om en Wilkinson som avgjorde VM för några år sedan för England.



Jo journalistiken har ju ofta intresse för skandaler. Jag gissar att det är likande på speedway gällande krascher och dylikt som för cykling och dess doping. Sådana saker får uppmärksamhet istället för själva tävlingarna eftersom pressen inte är tillräckligt intresserade för att skriav om själva sporten.

2009-08-21 @ 22:39:01
Postat av: Adam K

Såg lite till då jag läste mer noggrant.

En sak är säker, du har fel angående Baseball. Missade du finalen?? Den sändes på C+??

Den och hockeyn sändes. Vad gällande den allmäna svneksa kunskapen så är den "jävligt" låg. Menar vad finns utom svenska gränsen? Vi vi är ju bäst eller hur var det? Vi vet ju allt. Menar hur mycket har en svensk koll på öststaterna? Än lever det kvar enkla dunkla skämt om de stackars öststaterna.

Nog har Baseball sänts, dock knaske inte vid din tidpunkt utan snarare vid NHLtid. Sedan lärm na sig inte sporten helt via tv, utan finns ju kommentatorer likt Lasse Kinch så vet i sjutton om nätet är bättre. Ingen förklarar exakt grunden i tv utan förutsätter att den som är intresserad "vet" vad som händer.

Så det gäller vidga sina vyer innan man pratar om andra sporter man själv inte är intresserad av, eller är intresserad av men inte orkar kolla upp??

Var bara en tanke=)

2009-08-25 @ 21:35:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback