Dagens cykeltur

Idag har jag cyklat. Det blev en träningsrunda eftersom att jag måste cykla så fort som jag klarar. En söndagsrunda där jag kör i makligt tempo och kollar efter diverse bär eller svamp är inget som attraherar mig. Förutom att min uppvärmning var alldeles för kort och att jag inte hade kommit in i andra andningen innan jag började vilket gjorde att jag blev väldigt trött efter bara en kilometer så gjorde jag två misstag i förberedelserna. Det första var att shortsen jag tog på mig var alldeles för tajta, de shortsen kommer jag aldrig använda igen. Det andra var att jag underskattade distansen och dess behov av vatten. Redan efter kanske tre km så kände jag törsten och förbarmade mig över klantigheten.

Hela första delen av cyklingen var jobbig, jag känner inte min nya cykel riktigt ännu och det var ett tag sedan jag cyklade vilket gör att tajmingen, vilka växlar man ska använda och på vilka ställen inte sitter. Sedan så var min form för dagen inte den bästa, jag blev jobbigt trött tidigt vilket inte alls kändes bra. Bara efter kanske 7 km så kändes det som att min kropp hade tagit slut, vilket inte var bra eftersom att bara en fjärdedel var avverkat. Jag jobbade vidare och min kropp  började saktmalet att kännas bättre. Jag var dock inte alls nöjd med farten på min egen cykling. Innan ett kors som innebär slutet av den första vägen jag körde på så kollade jag för första gången klockan, till min förvåning så hade jag dock en klart ok tid. När jag kom ut på vägen så blev jag än lite mer nöjd över tiden, jag hade nämligen cyklat 15 km och det på 40 min, en acceptabel tid. 

Efter detta så gick det lättare. Då förstod jag också beslutet av varför jag inte tog med mig vatten. Jag har ingen hållare som gör att jag inte på ett smidigt kan ta vatten, så jag måste stanna när jag ska ta vatten. Om jag ska vara ärlig så hade jag inte stannat denna gång. Korset var där jag hade tänkt stanna, men nu hade jag fått krafter som gör att jag inte hade velat stanna. De kanske 11km som var kvar kände jag ny energi. I ärlighetens namn så var väl inte hastigheten tillbaka så vidare bra heller. Distansen var kanske totalt 26 km och det tog mig cirka 1h10min att ta mig runt denna sträcka. Relatvit godkänt och ungefär vad jag har gjort tidigare, men detta ska definitivt förbättras. Jag får se om jag tar denna distans på de kommande turerna eller om jag väljer andra vägar.

Trots att det  stora delar av dagen kändes ganska trögt och jobbigt, jobbigare än jag trott så är jag ändå sugen på nästa cykeltur. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback