Inför Champions League: Porto - Chelsea

Det är stor chans att det finns vissa fel i startelvorna. Det är möjligt att jag har missat t.ex. skador eller avstängningar.

Preliminära startelvor

Porto

V. Baia


Bosingwa

Pepe

B. Alves

M. Cech


P. Assuncao

L. Gonzalez

R. Merieles


R. Quaresma

L. Lopez

H. Postiga


Chelsea

P. Cech


Geremi

M. Essien

J. Terry

W. Bridge


C. Makelele

M. Ballack

F. Lampard


S. Kalou

D. Drogba

A. Robben


Mourinho möter sin gamla klubb Porto i denna match. Porto tog sig vidare till denna runda efter en mycket underhållande 0-0 match mot Arsenal. Chelsea som övertygade i sin grupp i CL tappade sedan lite form i sitt ligaspel, mycket p.g.a. skada på John Terry.


Porto kommer nog att spela 4-3-3 eller 4-5-1 beroende på hur yttrarna spelar i matchen. De två bästa spelarna i det portugisiska laget är Lucho Gonzalez och Ricardo Quaresma. Lucho är en centralmittfältare som är i stort sätt ordinarie i det argentinska landslaget, han skulle förmodligen ta en plats i de flesta klubblag i Europa. En annan profil i laget är den offensiva yttern Quaresma som efter en mindre bra sejour i Barcelona för ett antal år sedan så har han kommit igång ordentligt i den portugisiska ligan och Porto. Quaresma kan nog komma att ställa till ganska stora problem för Chelseas ytterbackar, särskilt eftersom att ytterbackarna är Chelseas svagaste spelare i startelvan.


I Chelsea så verkar det som att Essien kommer att får spela mittback p.g.a. att Carvalho är skadad och Chelsea har märkbart få ersättare på mittbackspositionen. I ett möte mot Liverpool kunde man se att Essien saknade något som mittback. Jag tror dock att de kommer att fungera bra för honom nu när han spelar ihop med Terry, det är trots allt en liten skillnad att spela mittback ihop med Terry kontra Paulo Ferriera. Terry är något utav en nyckelspelare i Chelsea. Eftersom att de flyttar ner Essien från mittfältet så tror jag att Chelsea kommer använda sig av ett 4-3-3 system istället för det för året mer vanliga 4-1-3-2. Jag tror också att de sätter Milans gamla skyttekung Sjevtjenko på bänken.


Chelsea är egentligen bättre än Porto på alla positioner så Porto bör inte gå vidare härifrån. Om Quaresma är i storform så kan Porto ha en chans. Jag tror att kan komma att ta sig förbi sin ytterback och på så sätt skapa lägen för Porto. Jag tror att Portos mittbackar kommer att få stora problem med den lysande anfallaren Didier Drogba. Jag tror Drogba kommer att avgöra hela mötet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback