Inför Champinos League: Roma - Lyon

Det är stor chans att det finns vissa fel i startelvorna. Det är möjligt att jag har missat t.ex. skador eller avstängningar.

Preliminära startelvor

Roma


Doni

C. Panucci

P. Mexes

C. Chivu

M. Tonetto


D. De Rossi

D. Pizzaro


Taddei

S. Perotta

Mancini


F. Totti


Lyon

C. Coupet


F. Clerc

Cris

S. Squillaci

E. Abidal


Tiago

J. Toulalan

Juninho


S. Govou

Fred

F. Malouda


Mitt favoritlag Roma tar emot Lyon, så jag är lite partisk här och det kan komma att lysa igenom. Sedan Spalletti har kommit till Roma så har klubben genomgått en förändring och de spelar numer som ett lag. Lyon har de senaste åren varit franska ligans suverän och det tillsammans med bra resultat i CL har gjort att de nu nämns som en utav favoriterna till titeln.


Roma ser ut att kunna ställa upp med fullt lag i och med att både Chivu och Mexes är med i truppen efter att ha varit skadade en tid, återstår att se om de får spela. Totti är som alltid en nyckelspelare i Roma och han insats kan mycket väl vara skillnaden mellan vinst och förlust. En annan spelare som kommer att vara viktig är Pizzaro. Pizzaro är lagets spelfördelare och han har gjort en mycket bra säsong , de senaste matcherna har han dock varit lite sämre. Om han kan ta tag i taktpinnen på mitten så är mycket vunnet.


Lyon har många stora spelare i sitt lag. De har en bättre trupp en Roma, de saknar dock de riktigt stora världsstjärnorna som jag tycker att Roma till viss del har. Två riktigt stora profiler i laget är den duktiga frisparksskytten på mitten Juninho och den franske landslagsyttern Malouda. Roma gör bäst i att inte orsaka några dumma frisparkar, för då kan det smälla från Juninhos bössa


Detta möte är verkligen intressant, det är man mot man dueller på hela planen egentligen. En duell är mellan De Rossi och Juninho, det ska bli intressant att se om De Rossi kan plocka bort. Genom att båda lagen egentligen har fem man på mitten så kommer mycket att kunna avgöras på mitten och den kampen, den är enligt mig otroligt öppen och det ska som sagt bli intressant att se om Pizzaro kan ta tag i taktpinnen på mitten. Ett ställe där jag tycker Lyon har en fördel gentemot Roma är deras kantspelare kontra Romas ytterbackar. Det känns som att Lyons kantspelare kan vinna duellerna mot sin respektive ytterback och på så sätt kan Lyon komma till mycket bra lägen. Hur Lyon tar han om Totti kan också komma att bli en avgörande del i matchen. Totti har som utgångsposition anfallare, men när Roma kommer upp i planen så backar han ner för att bli spelfördelare. Det ska då bli intressant att se hur Lyon handskas med det. Om en mittback kommer att följa med honom i ryggen eller om de kommer att släppa honom till mittfältet och Toulalan. En annan överlämning som hör ihop med denna är hur de klara av ta hand om Perottas djupledslöpningar. Det är viktigt för Lyon att de kan ta hand om dessa på ett smidigt sätt. Jag både tror och hoppas att Roma vinner detta möte, men det kommer att bli tufft, tufft och ruskigt intressant.

Detta var sista Champions Leagueskriften för ett tag, nu lovar jag både er och mig själv att jag nu kommer att skriva massa oseriösa och sjuka saker ett tag efter detta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback